Svijet je u posljednjih nekoliko tjedana doslovno stao na neko vrijeme, milijuni ljudi su izgubili posao, a brojne su tvrtke zatvorila svoja vrata. Ekonomske i društvene posljedice nedavne krize tek ćemo osjetiti u narednom periodu. Ono što je sigurno je da ćemo se u vremenu nakon pandemije morati prilagoditi nekim novim obrascima ponašanja i uhvatiti se u koštac s novim izazovima svakodnevnog života. Što nas u tom pogledu čeka kad je riječ o nekretninama, možete pročitati u nastavku.
Tržište nekretnina u doba koronavirusa
Tržište nekretnina dinamično je tržište i nikako mu ne odgovara koncept u kojem bi svi trebali ostati kod kuće i tako smanjiti izlaganje virusu. Takvo poticanje ostanka kod kuće znači i smanjene ili gotovo nikakve izvore primanja, zbog čega će promet nekretninama stagnirati. Posljednji tjedni na hrvatskom tržištu nekretnina ne mogu se analizirati samo na temelju utjecaja pandemije na isto. Moramo i uzeti u obzir da je u travnju započeo prvi ovogodišnji krug prijava za subvencionirane stambene kredite. Najam nekretnina je za neke građane bio pod velikim upitnikom, jer bez izvora primanja mnogima je bilo teško platiti troškove života u iznajmljenom prostoru. Neki su najmodavci odlučili izaći ususret najmoprimcima i smanjiti ili odgoditi iznos stanarina, ali hoće li to biti praksa ako se bolest razbukta u narednim mjesecima, tek ćemo vidjeti. Zakup poslovnih prostora je pogođen iz razloga što su brojne tvrtke prestale sa radom, što znači da su mnoge otkazale svoje zakupe. Budući da će neke od njih svoje poslovanje organizirati radeći od kuće, mnogi uredski prostori mogli bi ostati prazni.
Virtualna agencija za nekretnine: Kako bi mogla funkcionirati u kriznim vremenima?
Traženje nekretnine usred pandemije zvuči kao nemoguća misija, ali zbog neizvjesne budućnosti morat ćemo se okrenuti novim načinima rješavanja stambenog pitanja ili zakupa poslovnih prostora. Dosadašnji razgledi neće moći funkcionirati uz mjere socijalnog distanciranja koje ćemo možda morati poštovati i u narednom razdoblju.
Uobičajena potraga za nekretninama počinje pretraživanjem oglasnika i portala i pronalaženjem onih nekretnina koje odgovaraju zahtjevima, nakon čega slijedi dogovor oko termina razgleda s vlasnicima. Pregledni oglasi sa svim dostupnim informacijama uz kvalitetne fotografije, video ili interaktivnu kartu nekretnine mogu značajno suziti izbor, a samim time i broj izlazaka na teren i nepotrebnog izlaganja sebe i drugih riziku. Ponekad se dogodi da kupci moraju čekati na termin razgleda nekretnine koja im se svidjela jer je agent zauzet sastancima i drugim obvezama koje su vezane uz promet nekretnina. Virtualna agencija bi u tom smislu mogla olakšati posao i uštedjeti vrijeme i jednoj i drugoj strani.
Što radi virtualni agent?
Virtualni agent je zapravo fizička osoba koja bi iz svog ureda ili nekog drugog mjesta virtualno vodila cijeli proces posredovanja. Vlasnik nekretnine i zainteresirani klijent bi mogli direktno dogovoriti vrijeme razgleda, pri čemu bi vlasnik osigurao da u tom trenu u nekretnini ne boravi nitko drugi, tako da ju klijent u miru može razgledati, pridržavajući se higijenskih uvjeta. Za realizaciju procesa kupoprodaje, najma ili zakupa virtualni agent bi pripremio i dostavio svu potrebnu dokumentaciju i ugovore strankama na uvid. Zahvaljujući krizi državna administracija prisilno se digitalizirala, pa je tako mnoge stvari vezane uz realizaciju kupoprodaje ili najma nekretnina postalo moguće zatražiti ili predati elektroničkim putem. Ako je to bilo moguće usred krize, ne vidimo ni jedan razlog zašto se s time i dalje ne bi moglo nastaviti.
Budućnost tržišta nekretnina ovisi o novim načinima razgledavanja i zaključenja pravnih poslova
Virtualna agencija može značajno uštedjeti sredstva i vrijeme svim stranama. Klijenti mogu među svim ponuđenim nekretninama odabrati samo one koje im najviše odgovaraju, a zatim direktno dogovoriti razgled s njihovim vlasnicima. Virtualni agent za nekretnine spaja vlasnike i one koji su zainteresirani za kupnju, te virtualno posreduje, pripremajući ih za proces koji slijedi – prodaju, najam ili zakup. Sklapanje pravnih poslova, odnosno potpisivanje ugovora i njihovo ovjeravanje i predavanje nadležnim institucijama, može se rješavati virtualno, što je dobro ne samo za pridržavanje mjera socijalnog distanciranja, već i za općenito ubrzavanje postupka. Čekanje u redovima za primopredaju dokumenata može se zamijeniti time da se sve odradi u nekoliko klikova mišem. Sve to zahtjeva prilagodbu i određena ulaganja, ali koristi mogu biti velike. Kriza nam tako može poslužiti kao dobar primjer gdje početi s digitalizacijom u području prometa nekretninama.